Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår hemsida, för att kunna följa upp användningen av vår hemsida och för att stödja marknadsföringen av våra produkter och tjänster. Klicka Ok för att komma vidare.

Vanligaste frågorna

Ansöka om lån

Hur ansöker jag?

Om du är en ny kund behöver du bara gå till hemsidan och fylla i formuläret där – börja med att ställa in lånekalkylatorn. Välj lånebelopp och önskad månadsbetalning, fyll sedan i resten av ansökningsformuläret och slutför identifieringen. När du har gjort detta får du besked om din ansökan omgående, plus att du nu har din alldeles egna profil på Onea.se!

Hur ansöker jag om ett lån som befintlig kund?

Logga in på ditt konto, välj önskad lånesumma och belopp för månadsbetalningarna och uppdatera eventuell information som behövs, sedan är det bara att ansöka direkt.

Vem kan ansöka om ett lån?

För att få ett lån hos Onea.se måste du:

  • Ha ett svenskt personnummer
  • Vara folkbokförd i Sverige
  • Ha ett svensk mobilnummer
  • Ha bankkonto i svensk bank
  • Kunna återbetala ditt lån i tid
  • Godkännas i vår kreditkontroll
  • Ha en egen profil på Onea.se
Behöver jag ytterligare dokumentation för att ansöka om ett lån?

I vissa fall kan du komma att behöva skicka in ytterligare dokumentation. Om så är fallet kommer vi meddela dig om detta under ansökningsprocessen. Det skulle kunna vara ett av följande dokument:

  • Lönespecifikation
  • Bankutdrag, som bekräftar regelbundna löne/pensionsinsättningar under de senaste tre månaderna.
  • Specifikation som bekräftar mottagande av pension/bidrag under de senaste tre månaderna.
Hur mycket kan jag låna?

Du kan låna mellan 500 kronor och 30.000 kronor. Använd bara kalkylatorn på webbplatsen för att välja belopp.

Vilka villkor finns tillgängliga?

Du kan välja en återbetalningstid på mellan 3 till 24 månader. Du kan använda kalkylatorn på webbplatsen för att välja det som passar dig bäst.

När kommer jag att få pengarna?

Om din bank är Nordea har du vanligtvis tillgång till pengarna 15 minuter efter att vi godkänt din låneansökan under våra öppettider. För alla andra banker kan det ta lite längre tid, i vissa fall upp till nästkommande bankdag.

Jag har redan ett lån hos Onea. Kan jag ansöka om ett nytt?

Nej du kan bara ha ett enda lån, men du kan alltid ansöka om att utöka lånebeloppet till din fastställda kreditgräns.

Hur verifierar jag min identitet?
  • Genom att använda Instantor®
  • Genom manuell identifiering, som kan innebära att du behöver inkomma med ytterligare dokument.
Kan jag låna utan säkerhet?

Ja, ett lån från Onea.se kräver inte någon säkerhet utan är ett så kallat blancolån.

chat icon

Profil

Hur loggar jag in på min personliga profil?

För att logga in ska du gå till din profil, skriva in din e-postadress och lösenord och sedan klicka på “Logga in”.

Vad ska jag göra om jag glömmer mitt lösenord?

Om du har glömt ditt lösenord till Onea.se, klicka då på “Glömt lösenordet?”. Ange därefter din e-postadress. Vi kommer att skicka dig ett nytt lösenord.

Hur ändrar jag min e-postadress?

Du behöver bara logga in på din profil och gå till delen “redigera profil”. Där ska du välja “Redigera e-postadress” och ange din nya e-postadress. Du kommer att få en kod till din nya e-postadress som du använder för att verifiera din nya E-post.

Återbetalning av lån

Hur betalar jag tillbaka lånet?

Du kan välja mellan att betala med hjälp av kortbetalning eller genom att betala via din bank till vårt plusgiro. Vill du betala till vårt plusgiro använder du dig utav ditt OCR-nummer och det plusgiro som du hittar på din faktura samt på din profil. Tänk dock på att det kan ta upp till tre bankdagar innan betalningen når oss. Vill du betala med kort kan du välja mellan några olika alternativ:

  • Du kan aktivera automatiska kortbetalningar via din profil. Då börjar du med att registrera ett betalkort på din profil och sedan aktiverar du det för automatiska betalningar. Vi kommer då att automatiskt dra den månatliga summan ifrån ditt valda kort. Du kan när som helst inaktivera detta.
  • Du kan också föranmäla ditt kort men själv välja när du vill betala. Då aktiverar du inte automatiska betalningar utan loggar istället in på din profil när du vill betala från ditt kort och väljer om du vill betala en förlängningsränta, din månatliga summa eller lösa hela lånet. Betalningen dras då direkt från ditt kort när du bekräftat den. Oavsett hur du väljer att betala så får du alltid en bekräftelse ifrån oss när vi mottagit din betalning.
Var kan jag hitta min faktura?

Din faktura skickas alltid till dig via mail i samband med att ditt lån beviljats. Du kan även alltid hitta den, samt all betalningsinformation, på din profil på vår hemsida. Skulle du inte hitta den information du behöver är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst.